Fake newsy / linki i fragmenty artykułów wyjaśniających rozpowszechniane kłamstwa

Fake newsy / linki i fragmenty artykułów wyjaśniających rozpowszechniane kłamstwa

Re: Fake newsy / linki i fragmenty artykułów wyjaśniających rozpowszechniane kłamstwa

Christian Perronne — kontrowersyjny lekarz

„Christian Perronne jest kontrowersyjnym lekarzem, który jest bardzo ceniony w kręgach teorii spiskowych za krytykę polityki zdrowotnej w walce z COVID-19.

17 sierpnia 2021 r. America's Frontline Doctors, strona internetowa promująca pseudonaukę i dezinformację o COVID-19, twierdziła, że ​​zaszczepieni ludzie są niebezpieczni dla społeczeństwa, a nie nieszczepieni.

Twierdzenie to pochodzi z filmu, w którym Perronne mówi: „poważne zabiegi w szpitalach dotyczą osób zaszczepionych”, dodając, że „osoby zaszczepione są zagrożone nowymi wariantami i powinny być odizolowane od społeczeństwa

Według Centrów Kontroli i Zapobiegania Chorobom (CDC), szczepionki przeciw COVID-19 nie są eksperymentalne i zostały opracowane przy użyciu nauki, która istnieje od dziesięcioleci.

Szczepionki przeszły wszystkie wymagane etapy badań klinicznych. Ponadto szeroko zakrojone testy i monitorowanie wykazały, że te szczepionki są bezpieczne i skuteczne, a szczepionki nadal podlegają intensywnemu monitorowaniu bezpieczeństwa.

Pandemia COVID-19 spowodowała wiele potencjalnie niebezpiecznych dezinformacji.

 Aby uzyskać wiarygodne porady dotyczące COVID-19, w tym objawy, profilaktykę i dostępne leczenie, skontaktuj się ze Światową Organizacją Zdrowia lub krajowym organem opieki zdrowotnej”.

Cały artykuł: https://www.logically.ai/factchecks/library/ff3a5e49

Re: Fake newsy / linki i fragmenty artykułów wyjaśniających rozpowszechniane kłamstwa

Specjalnie nie śledzę fake newsy ale mimowolnie trafiają do mnie różnymi kanałami i do upadku teorii spiskowych wystarczy zdrowy rozsądek.

Jak tylko mogę to słucham radio TOKFM i często są tam dementowane przeróżne teorie z analizą krok po kroku.

Ostatnio miałem do czynienia z prawdziwym płaskoziemcą z którym pracowałem równo kwartał :)
/krótki opis sytucji/

Jedziemy sobie spokojnie na Mazury i gadamy na neutralne tematy. W okolicach Przasnysza około 6:30 piękny wschód Słońca i na horyzoncie leciał samolot na pułapie, że zostawiał smugę kondensacyjną. I tu nie wiem czemu ot tak sobie powiedziałem - zoba jak nas trują tymi chemitrailsami...
A żebyś wiedział - rzekł
No i się zaczęło...

Gość myślał, że ja tak na poważnie i ma sojusznika...
Potyczka trwała 3/4 dnia. Żadne moje argumenty nie przekowywały go - to że pracowałem na lotnisku, na płycie jako pracownik pokładowy i żadnych beczek ani razu nie widziałem by były wstrzykiwane do skrzydeł itp. Oczywiście z jego strony było podważanie mojej wiedzy, dyskredytacja przez gościa co nigdy nie leciał żadnym samolotem, ba! Nigdy nie był na lotnisku ale wiedzę ma z internetu i widział jak pilot mówił o beczkach w skrzydłach z chemią. Tłumaczę, że pilot przychodzi dopiero do maszyny jak jest gotowa i robi obchód, przegląd przed wypychaniem, dostaje kartę informacyjną od neona i fru! Chyba, że wylądują i wysiadka pasażerów i sprzątanie pokładu i na nowo pasażerowie to piloci nawet nie wychodzą z kokpitu.

Innym razem sprawa dotyczyła WTC, że to był kontrolowane wyburzanie i że samoloty to tak naprawdę były hologramami - pierwszy raz spotkałem się z tą teorią "hologramów" i do tematu nie powracaliśmy. Próbowałem coś wyszukać pod hasłem "hologram WTC" ale nic nie wyszukało.

No i covid! Wirusa sensu stricto nie negował bo sam ciężko przeszedł w lutym br. więc myślałem, że będzie spokój... Nic z tego! Szepionki są przecież!
Specjalnie mnie nie męczył, nie dokuczał wiedząc, że jestem zaszczepiony. Co innego z jego teściem co też zaszczepiony i we Francji miał wypadek jako kierowca - zaśnięcie na autobhanie. Nic się nie stało ale u teścia zdiagnozowali cukrzycę. I co? Winna szczypawka. I się zaczęło. Afera trwała równo tydzień w co się nie angażowałem /gadał non-stop przez telefon/ mnie to nie dotyczyło.
Raz tylko po fajrancie przy browarku rozgrzałem nóż i zacząłem imitować próbę kombinowania coś przy żyłach. Na pytanie co robię odpowiedziałem, że pozbywam się chipa.

Re: Fake newsy / linki i fragmenty artykułów wyjaśniających rozpowszechniane kłamstwa

Antyszczepionkowe protesty w Wiedniu?

Zdjęcie rozpowszechniane w Internecie,
które miało niby pokazywać masowe, antyszczepionkowe protesty w Austrii,
okazało się zdjęciem wykonanym ponad 30 lat temu, 10 marca 1991 roku,
w trakcie demonstracji na Placu Maneżowym w Moskwie.

„Post został udostępniony 134 razy i zebrał 100 reakcji.
Tylko w 6 komentarzach internauci uświadamiali, że przedstawiona we wpisie informacja jest fałszywa.”

Zdjęcie zostało wykonane ponad 30 lat temu, 10 marca 1991 roku, w trakcie demonstracji na Placu Maneżowym w Moskwie.

 Co więcej, zostało ono przerobione. Fotografia w swojej fałszywej wersji od lat krąży w Internecie i regularnie bywa wykorzystywana do dezinformacji na temat bieżących protestów”.

Cały artykuł: https://demagog.org.pl/fake_news/antyszczepionkowe-protesty-w-wiedniu-ani-to-antyszczepionkowcy-ani-wieden/

Re: Fake newsy / linki i fragmenty artykułów wyjaśniających rozpowszechniane kłamstwa

Sputnik
Tłumy na marszu przeciw segregacji sanitarnej we Wrocławiu :)

Re: Fake newsy / linki i fragmenty artykułów wyjaśniających rozpowszechniane kłamstwa

W odpowiedzi na pojawiła się wiadomość opublikowana przez Sputnik
Sputnik napisał/a
[...]
Teorie na temat smug na niebie — to dla mnie jedne z dziwniejszych teorii spiskowych,
że też ludzie wierzą w takie teorie spiskowe...

Tutaj kilka artykułów na ten temat:

„Nie, smugi na niebie to nie chemtrails zawierające trujący grafen”

https://demagog.org.pl/fake_news/nie-smugi-na-niebie-to-nie-chemtrails-zawierajace-trujacy-grafen/

„Smugi pojawiające się na niebie są trujące? Fake news”

https://demagog.org.pl/fake_news/smugi-pojawiajace-sie-na-niebie-sa-trujace-fake-news/

„Białe smugi na niebie nie są chemicznymi opryskami”

https://demagog.org.pl/fake_news/biale-smugi-na-niebie-nie-sa-chemicznymi-opryskami/

„Trujące chmury tworzące chemtrails na lotnisku? Fake news!”

https://demagog.org.pl/fake_news/trujace-chmury-tworzace-chemtrails-na-lotnisku-fake-news/

„Nie, to nie „opryski wirusem”, to samolot gaśniczy Boeing 747 Supertanker”

https://fakenews.pl/technologia/nie-to-nie-opryski-wirusem-to-samolot-gasniczy-boeing-747-supertanker/

[...]

Tak mi się skojarzyło z filmem „Dzień Świra”:

Re: Fake newsy / linki i fragmenty artykułów wyjaśniających rozpowszechniane kłamstwa

Psychiatra Katarzyna Ratkowska odwiedziła w czerwcu 2021 Polsat News.
Gdzie minęła się z prawdą?

Kim jest Katarzyna Ratkowska?

„Od jakiegoś czasu krytykowała szczepionki przeciw COVID-19 Katarzyna Ratkowska to lekarz medycyny, która – jak możemy dowiedzieć się z Centralnego Rejestru Lekarzy RP – specjalizuje się w psychiatrii.

Nie znajdziemy tam wzmianki o tym, by lekarka miała specjalizację związaną z leczeniem chorób zakaźnych.

W wielu przekazach Katarzynę Ratkowską przedstawia się jako doktor, ale, co warto zaznaczyć, wynika to jedynie z pospolitego stosowania tej nazwy jako określenia lekarza.

W bazie POLon, gdzie znajduje się ogólnopolski wykaz osób, którym nadano stopień doktora lub doktora habilitowanego, nie znajdziemy informacji, by uzyskała taki stopień naukowy. ”

„Wokół półprawd i nieprawdziwych informacji w programie „Gość Wydarzeń”.

Za sprawą przedstawienia wielu nieprawdziwych informacji wtorkowe wystąpienie psychiatry Katarzyny Ratkowskiej w programie „Gość Wydarzeń” w Polsat News, który prowadził red. Bogdan Rymanowski, wywołało kontrowersje w sieci.”

„Mimo że wypowiedzi lekarki kontrował zaproszony do programu prof. Andrzej Fal z Polskiego Towarzystwa Zdrowia Publicznego, nie trzeba było długo czekać aż fałszywe treści zaczną rozprzestrzeniać się w sieci.

Niedługo po emisji programu wycięte fragmenty z wypowiedziami lekarki zaczęły pojawiać się w mediach społecznościowych na profilach poruszających tematykę antyszczepionkowych treści”.

Cały artykuł: https://demagog.org.pl/fake_news/katarzyna-ratkowska-w-polsat-news-gdzie-minela-sie-z-prawda/

„Psychiatrka głosiła w Polsat News antyszczepionowe teorie. Fake newsy szybko obalono”

„We wtorek gościnią Polsatu News była psychiatrka dr Katarzyna Ratkowska, która przedstawiła szereg nieprawdziwych teorii na temat szczepionek przeciwko koronawirusowi.

Jej wypowiedzi - jeszcze w studio - próbował prostować prof. Andrzej Fal, a w internecie odniósł się do nich m.in. rządowy profil "Szczepimy się".

„Prowadzący program Bogdan Rymanowski nie próbował nawet stanowczo reagować na wypowiedzi o "eksperymencie medycznym" czy "toksyczności" szczepionek.

Twierdzenia Ratkowskiej prostował natomiast drugi z gości - prof. Andrzej Fal. - Wszystkie dopuszczone preparaty, zarówno wektorowe szczepionki jak i mRNA zakończyły badania trzeciej fazy w kontekście skuteczności i bezpieczeństwa.

To, co w tej chwili trwa, czyli szybsze dopuszczenie, to ocena trwałości efektu. To nie jest prawdą, że nie znamy bezpieczeństwa - podkreślił prezes Polskiego Towarzystwa Zdrowia Publicznego

Dopiero po publikacji rozmowy na stronie Polsatnews.pl, słowa Ratkowskiej na temat zgonów i liczby zakażonych w Wielkiej Brytanii zostały opatrzone odpowiednią adnotacją, której autorem jest Stowarzyszenie Demagog, zajmująca się walką z fake newsami”.

Cały artykuł: https://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/7,173952,27271241,psychiatrka-glosila-w-polsat-news-antyszczepionowe-teorie-fake.html

„Teorie antyszczepionkowe w Polsat News. „To nieodpowiedzialne i niebezpieczne”

„Podczas wtorkowego wydania programu „Gość Wydarzeń” w Polsat News pojawiły się dezinformujące odbiorców treści i teorie spiskowe dotyczące szczepionek przeciwko COVID-19 oraz metod walki z pandemią.

Hasła te były dodatkowo promowane w mediach społecznościowych stacji.

Po emisji programu w sieci wybuchła burza, a fala krytyki wylała się na nadawcę. „Branżowo – kompromitacja” – czytamy w social mediach. Głoszone teorie postanowiliśmy zderzyć z opinią ekspertów.

W programie „Gość Wydarzeń” w Polsat News dr Katarzyna Ratkowska, lekarz medycyny, psychiatra, mówiła o swoich teoriach dotyczących metod na skuteczne leczenie koronawirusa oraz o wpływie szczepionek przeciwko COVID-19 na zdrowie i życie człowieka.

Wywołało to poruszenie wśród dziennikarzy i ekspertów oraz burzę w social mediach”

„Dezinformacja, manipulacja danymi”

„Polecam, aby osoby wygłaszające typu teorie naprawdę bardzo uważnie przejrzały dane z brytyjskiego ministerstwa zdrowia – kogo dotyczą zakażenia, jakie grupy, i czy na pewno są to osoby, które są zaszczepione dwiema dawkami i czy śmiertelność akurat w tej grupie jest na pewno tyle razy większa” – wskazał w rozmowie z CyberDefence24.pl dr hab. n. med. Tomasz Dzieciątkowski, adiunkt w Katedrze i Zakładzie Mikrobiologii Lekarskiej Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.

W jego opinii hasła propagowane przez dr Katarzynę Ratkowską są fake newsem. „Mówimy tutaj o takiej dezinformacji, o takiej manipulacji danymi, że głowa mała” – podkreślił.

Z kolei dr Marek Posobkiewicz, były Główny Inspektor Sanitarny, w rozmowie z naszą redakcją podkreślił, że teoria głoszona przez psycholog „to totalna bzdura”.

W jego ocenie nie ma lepszego sposobu zapobiegania przed chorobą zakaźną jak izolacja i szczepienie preparatem, którego skuteczność została odpowiednio przebadana.

A z racji tego, że społeczeństwo nie jest w stanie funkcjonować przez całe życie w izolacji, ta druga metoda prewencji jest szczególnie potrzebna.

https://www.cyberdefence24.pl/teorie-antyszczepionkowe-w-polsat-news-to-nieodpowiedzialne-i-niebezpieczne

„Szczepionki produkują toksyczne białko kolca? Fake news!”

„Katarzyna Ratkowska sugerowała jednak, że białko wytwarzane przy użyciu szczepionek przeciw COVID-19 jest w jakiś sposób „toksyczne”.

Na antenie Polast News lekarka mówiła o „wielu niezależnych ośrodkach, które wykazały toksyczność białka kolca” (06:03).

Wbrew przekonaniu Katarzyny Ratkowskiej to nie jest tak, że „niezależne ośrodki wykazały toksyczność białka”.

Osobą odpowiedzialną za rozpowszechnianie tych doniesień był Byram Bridle, którego sprawą zajmowaliśmy się w analizie „Szczepionki produkują toksyczne białko kolca? Fake news!”, gdzie wykazaliśmy, że poglądy badacza – który zresztą sam pracuje nad wektorową szczepionką przeciw COVID-19, ale do tej pory nie zdołał jej opracować – bazują na niepoprawnej interpretacji danych, jak i działania szczepionek przeciw COVID-19 funkcjonujących na rynku.

Czytaj więcej na:  https://demagog.org.pl/fake_news/szczepionki-produkuja-toksyczne-bialko-kolca-fake-news/

W tej sprawie są 2 wątki:

Po pierwsze, kwestia odpowiedzialności zawodowej lekarki, która głosiła oczywiste nieprawdy, których skutki dla zdrowia publicznego – i indywidualnie, dla zdrowia osób, które na podstawie jej twierdzeń mogą podjąć błędne decyzje – są trudne do oszacowania;

po drugie, kwestia odpowiedzialności zawodowej dziennikarza, który świadomie zaprosił do programu dwoje lekarzy z „przeciwnych stron barykady”.

Od lat problemem mediów jest taka „dwubiegunowość” – zapraszanie do programów publicystycznych osób o skrajnie odmiennych poglądach ma uatrakcyjnić debatę, podnieść oglądalność, spolaryzować emocje i opinie oraz napędzić … klikalność (w Internecie).

Jednak to, co od biedy można uznać za smutną normę w dyskusjach z politykami, nie może mieć miejsca w debacie merytorycznej o danych naukowych, zwłaszcza w kwestiach tak istotnych jak zdrowie i medycyna.

 Debaty, do której sam dziennikarz musi być dobrze przygotowany, by mieć świadomość, w którym momencie jego gość przekracza granice, których przekraczać nie może.

Czy taka „dwubiegunowość” pomaga nieznającym złożonego tematu słuchaczom podjąć korzystną dla ich zdrowia decyzję?

Przede wszystkim jednak media nie mogą promować treści i poglądów sprzecznych z aktualną wiedzą medyczną i zdrowym rozsądkiem, a wynikających m.in. z kardynalnych błędów w interpretacji danych medycznych.

W przeciwnym wypadku poniosą współodpowiedzialność za kolejną falę zakażeń i zgonów”.

https://www.mp.pl/szczepienia/specjalne/274565,miedzy-wolnoscia-slowa-a-infodemia

Artykuły prostujące te nieprawdziwe informacje: