Przedwojenna Warszawa w kolorze 1938 [oraz inne archiwalne filmy]

Przedwojenna Warszawa w kolorze 1938 [oraz inne archiwalne filmy]

Przedwojenna Warszawa w kolorze 1938

"Nieznany kolorowy film ukazujący centrum Warszawy w 1938 roku. Zobaczymy Marszałkowską, Krakowskie Przedmieście, Ogród i Pałac Saski, Stare Miasto czy Łazienki Królewskie. Dodatkowo tramwaje i samochody z epoki”.

Jeden z komentarzy  pod filmem:

"I pomyśleć że za niedługo ci ludzie doświadczą piekła na ziemi."

Re: Przedwojenna Warszawa w kolorze 1938

Sputnik
Super! Wychowałem się na Starym Mieście :) Mam mnóstwo albumów z tamtych czasów.

Berlin w kolorze (1900)

Berlin 1900 w kolorze

"Proszę nie zapominać, że na tym filmie widać tylko to, co chcą pokazać kamerzyści !!
Lata 1900 roku były oczywiście pełne nowoczesnych technologii, ludzi cieszących się życiem, dobrobytem i przepychem.
Z drugiej strony było wiele cierpienia i nędzy,  szczególnie wsród niższych klas społeczeństwa. W Berlinie było dość powszechne, że 10 lub więcej osób dzieliło dwupokojowe mieszkanie. Często musieli wynajmować swoje łóżka w ciągu dnia pracującym mężczyznom, którzy pracowali na nocnych zmianach, aby zarobić dodatkowe pieniądze, by pomóc im ledwo przetrwać.

Te tak zwane „Mietskasernen” były często ciemne i brudne i brakowało im nawet podstawowych instalacji sanitarnych. Było mnóstwo uleczalnych chorób, na które ludzie umierali, ponieważ nie było ich stać na wizytę u lekarza.
Cała bieda i nędza, chociaż wszyscy mogli ją wtedy zobaczyć, nie jest pokazana na filmie, który tu widzicie, ponieważ kamerzyści uznali, że nie warto tego pokazywać, ponieważ nie pasowało do tego, jak według nich Berlin powinien być zaprezentowany.

W Prusach istniał tak zwany „Dreiklassenwahlrecht”, co oznaczało, że zgodnie z bogactwem głos w wyborach liczył się mniej lub bardziej, co wyjątkowo sprzyjało arystokracji i nie miało nic wspólnego z naszym nowoczesnym rozumieniem demokracji.
Była także duża niesprawiedliwość społeczna, ludzie musieli pracować za niskie płace, czasem nawet dzieci musiały pracować w fabrykach, aby utrzymać swoje rodziny.

Tak więc, podczas gdy lata przed wybuchem I wojny światowej były z pewnością częścią „starej dobrej epoki” dla pewnej grupy społeczeństwa, dla większości ludzi tym razem była to nędza i cierpienie."
Ida

Re: Przedwojenna Warszawa w kolorze 1938 [oraz inne archiwalne filmy]

Ida
Dawniej,  przed wybuchem wojny mówiono,  że  Warszawa  to Paryż wschodniej części Europy.  I nie było  w tym  żadnej przesady.  Zachwycała pięknem i różnorodnością architektury, bogactwem dóbr kulturalnych. ☺️

Re: Unia Europejska i jej wpływ na pokój w Europie [niektóre argumenty]

Super. Najbardziej mi sie podobaly te "limuzyny" dla maluchow i ich ilosc;)

Niepublikowany film Warszawa 1939 r.

Niepublikowany film Warszawa 1939 r.

"Film nieznanego autora przedstawia Warszawę w październiku i listopadzie 1939 roku. To nigdy nie publikowane sceny z życia miasta w pierwszych dniach okupacji: zbombardowane domy, parking skonfiskowanych aut oraz warszawskie ZOO.
Najważniejszym momentem filmu jest uwiecznienie akcji grabieży zbiorów z Państwowego Muzeum Zoologicznego przy Wilczej 64 przez Sonderkommando Paulsen.
Film udostępniony przez Wojciecha Zabłockiego."

Re: Niepublikowany film Warszawa 1939 r.

warszawiak
Dziękuję, wzruszające kadry...
Czasem jakiś szczegół obrazu czy filmu wyrwie człowieka z zadumy lub w niej pogrąży. Tu scena 1:50 - 1:55. Wilk i ryś spokojnie obok siebie - zagubione, przestraszone zwierzęta... Może jedyną prawdziwą bestią na tym świecie jest rzeczywiście człowiek?

Re: Niepublikowany film Warszawa 1939 r.

Proszę bardzo...

Z pewnością człowiek jest największym szkodnikiem na ziemi... A może i bestią również...

Pozdrawiam i dziękuję za odwiedzenie forum :)