Ponad połowa Rosjan nie wie, kiedy zaczęła się II wojna światowa

Re: Ponad połowa Rosjan nie wie, kiedy zaczęła się II wojna światowa

Sputnik napisał/a
Wojna w Wietnamie to kiedy się zaczęła? Idę po 4-pak browara bo chcę sondę uliczną oblookać :)
Też są chyba rożne daty podawane, ale ogólnie to lata 50. (1955 – 1975). A Ty jak uważasz?

Re: Ponad połowa Rosjan nie wie, kiedy zaczęła się II wojna światowa

Sputnik
Zależy która! Indochiny, Wietnam Północny czy Południowy. To była prowokacja "incydent w Zatoce Tonkińskiej" jest to ładnie opisane w książce Nixona "No more Vietnam" Był taki racjonalizator MCNammara chyba się nazywał i wierzył w teorię domina. Jak padnie Wietnam to poleci komunizm aż do kangórowa :) Chybiona akcja co? Marines i piechociarzy poległo 65 tysi. Ludności wietnamskiej 3 miliona? Tego nikt nie policzy  :( Żebyśmy zrozumieli się dobrze :) Nie mam traumy ale czułem się na poligonie podobnie :/ https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=54ClvMY1Xek

Re: Ponad połowa Rosjan nie wie, kiedy zaczęła się II wojna światowa

Re: Ponad połowa Rosjan nie wie, kiedy zaczęła się II wojna światowa

Re: Ponad połowa Rosjan nie wie, kiedy zaczęła się II wojna światowa

W odpowiedzi na pojawiła się wiadomość opublikowana przez Sputnik
Sputnik napisał/a
Zależy która! Indochiny, Wietnam Północny czy Południowy.
Wojna wietnamska (zwana drugą wojną indochińską) – działania militarne na Półwyspie Indochińskim w latach 1955–1975. Zgadzasz się z datą podawaną jako początek działań militarnych, czy podałbyś jakąś inną datę? :)

A genezy wojny Wietnamskiej można by się doszukać jeszcze na długo przed przed II wojną:

1. Francja twierdzi, że Wietnam (i inne terytorium Azji Południowo-Wschodniej) jest częścią ich imperium (od 1887 r.). Wietnamczycy nie są z tego szczęśliwi. Chcą niezależności.
2. Trwa II wojna światowa. Japonia okupuje Wietnam (1940). Wietnamczycy nie są szczęśliwi, chcą niezależności.
3. II wojna światowa kończy się klęską Japonii (1945). Wietnam zostaje podzielony na północny i południowy.
4. Francuzi znowu okupują Wietnam Południowy (1946). Wietnam znów  jest niezadowolony. Nadal chcę niezależności.
5. Chiny stają się komunistyczne (1949). Wietnam Północny pozostaje niezależny / autonomiczny, ale bardzo ściśle powiązany z Chinami. Mieszkańcy Północnego Wietnamu i Wietnamu Południowego chcą zjednoczenia i niezależności.
Francuscy okupanci i amerykańscy doradcy nie są  z tego zadowoleni, trwa dużo walk.
6. Wietnamczycy wykopują Francuzów z południowego Wietnamu (1954).
Północni Wietnamczycy postrzegają to jako okazję do zjednoczenia kraju pod kontrolą reżimu północnego. Zimna wojna w pełnym rozkwicie. USA są bardzo niezadowolone z rozszerzenia terytorium komunistycznego i kontroli w Azji Południowo-Wschodniej. Popierają skorumpowany rząd Wietnamu Południowego  i wykorzystują do walki z tym problemem.
Mieszkańcy Wietnamu Południowego są niezadowoleni ze skorumpowanego rządu. Chcą zjednoczenia i niezależności. Trwają zacięte walki.
7. Masowe protesty w USA i na całym świecie.
8. Traktat pokojowy podpisany w styczniu 1973 r.
9. Siły amerykańskie przyspieszają już rozpoczęte „wycofanie” i strategię „wietnamizacji” (przekazanie operacji bojowych i kontrolę siłom wietnamskim). Ogromna większość sił bojowych USA wycofuje się.
10. Północni Wietnamczycy najeżdżają Wietnam Południowy (1975). Armia upada. Rząd upada. Północ przejmuje i ponownie jednoczy kraj pod kontrolą Wietnamu Północnego.

Źródło <<--

Zgadzasz się z taką historią czy nie?

Re: Ponad połowa Rosjan nie wie, kiedy zaczęła się II wojna światowa

da®®io
wg. mnie 1 wojna indochinska z udz.Francji byla wojna kolonialna, a 2 wojna wietnamska z USA byla wojna ideologiczna i dlatego dla wietnamczykow to moze jest ta sama wojna, ale dla historykow militarystow to jest inny konflikt

Re: Ponad połowa Rosjan nie wie, kiedy zaczęła się II wojna światowa

inna wersja:

"Dawno, dawno temu istniała kraina. Kraina definiowana głównie przez brzeg Zatoki Tonkin, na południu Chin. Chińczycy wtedy powiedzieli: „mieszkańcy tej ziemi wyglądają jak my i budują jak my, ale mówią śmiesznie i mają dziwne przekonania. Powinniśmy pomóc je ulepszyć. I tak próbowali zdobyć ziemię i naprawić lud. Przez trzysta lat… Ale ludzie nie chcieli zostać naprawieni, ponieważ nie byli Chińczykami, bez względu na to, jak wyglądali, i byli urażeni kolejnymi ludźmi z zewnątrz, którzy chcieli nad nimi panować.

Potem był kraj zwany Francją, który przybył z lepszą bronią i powiedział: „Hej, potrzebujemy was do pracy”. A ludzie powiedzieli: „OK”. A potem Francuzi wzięli jedną małą grupę ludzi i powiedzieli: „Ci faceci są teraz dowódcami”. A ludzie powiedzieli: „Nie dobrze.” Mała grupa rządziła resztą, jakby byli królami, wykorzystując pracę ich rąk. Kiedy ludzie mieli już tego dość, Francuzi wysyłali pistolety i armaty do swoich ludzi, aby starali się utrzymać wszystkich w ryzach, ale to nigdy nie działało długo.

Potem był kraj zwany Japonią, który powiedział. „Współpracujecie z naszym wrogiem, więc wy też jesteście naszym wrogiem. Podbijamy was i wieżniemy, co chcemy. A ludzie nie mówili nic, tylko zdobyli broń, nawet jeśli byli tylko zaostrzonymi włóczniami bambusa, i krwawili potężną Japonię tak często jak tylko mogli.

Kiedy Japonia zniknęła, zwrócili się do Francuzów i powiedzieli: „Walczyliśmy z waszymi wrogami. Chcemy być wolni. Francuzi zaśmiali się i powiedzieli „nie”. Więc ludzie walczyli z Francuzami. Nie mieli broni, artylerii i samolotów, które mieli Francuzi, ale i tak walczyli. I walczyli dalej, nie poddając się.

Francuzi zmęczyli się i powiedzieli swojemu przyjacielowi, Ameryce: „Mamy ziemię, ale nie możemy już nią zarządzać. Możecie to zrobić Jeseście bogaci w rzeczy, których oboje potrzebujemy. Jeśli poprzesz tych ludzi, których wsparliśmy, wszyscy możemy się wzbogacić. ”Ameryka powiedziała:„ Jasne, nie ma problemu ”. I zajęli miejsce Francuzów i wsparli tych samych, mimo że byli skorumpowani, a ludzie ich nie lubili. Ludzie chcieli być wolni. Chcieli decydować o swoim losie tak jak ludzie w Ameryce. Nie chcieli być rządzeni przez obce mocarstwa ciągnące za sznurki skorumpowanych lalek.

Więc walczyli. Najpierw walczyli ze skorumpowanymi przywódcami. A kiedy zagrożono zyskom amerykańskiego biznesu, Amerykanie wymyślili pretekst, by wejść i walczyć z ludem. Twierdzili, że to był komunizm, ale ziemia walczyła na długo przed komunizmem. Twierdzili, że chodzi o wolność, ale zabierali ludziom wolność do decydowania o własnym losie. I tak ludzie zrobili to, co zrobili Chinom, Francji i Japonii: wykrwawili ich. I wykrwawiłem ich.

I w ten sposób ziemia, Wietnam, wygrała długą wojnę."

Re: Ponad połowa Rosjan nie wie, kiedy zaczęła się II wojna światowa

Trochę brakuje mi w tych przytoczonych historiach wątku Rosji (nie ma żadnej wzmianki)... Jaką rolę odegrała w tym konflikcie Rosja?