Na tropach potwora z Loch Ness

1 wiadomość Opcje

Na tropach potwora z Loch Ness

Na tropach potwora z Loch Ness, czyli kim jest forumowy Yeti

Kolega "Don Kabanos" wczoraj (2 lipca 2014) założył wątek (na forum Onet.Wiem) o tym, że większość tych durnych, powtarzalnych, wklejanych na akord komentarzy to robota botów.
Myślę, że mógł mieć rację.
Każdy kto prowadził stronę www, forum lub bloga (na przykład na Bloggerze) zmagał się z atakami botów.
Najczęściej taki atak botów, to masowe wpisy reklamowe, komentarze pisane przez automat. Są to przeważnie niechciane reklamy-komentarze rozsyłane przez spamerów. Na przykład taki spamerski komentarz na blogu najczęściej wygląda tak: Witaj, świetna, rewelacyjna stronka, poniżej link do mojej strony: www.blebleble.cośtamcośtam.pl.
Albo: Świetna stronka o samochodach, naprawdę fajna (tymczasem komentowana strona jest o krowach albo o koniach). Generalnie widać,  że komentarz nie był napisany przez żywego człowieka.
Takie komentarze rozsyłane są masowo przez automaty, czyli tak zwane boty.
Człowiek je programuje, wrzuca swoją reklamę i hula ona sobie po sieci (spamowanie nie jest nigdzie mile widziane i nie jest zgodne z regulaminem większości serwisów).

No dobra, teraz wróćmy do naszego forum (OnetWiem).

Te wszystkie powtarzane do znudzenia wpisy typu: Kopciuszek, Algos, Psycholożka, Serna - Jehowitka coś tam, coś tam, gol odbyt - faktycznie wyglądają jakby były rozsyłane masowo przez automat.
Tylko, o ile jestem w stanie zrozumieć cel rozsyłania masowo reklamy w postaci spamu (korzyści komercyjne), o tyle nie bardzo potrafię zrozumieć celu - jaki ktoś miałby mieć rozsyłając ten cały spam o "psycholożkach".

Boty-Botami, ale pamiętajcie, że ktoś takiego bota musi zaprogramować, zaopatrzyć w odpowiednią treść do rozsyłania.
Dlaczego więc ktoś chciałby rozsyłać taką bezsensowną treść na forum? Jakie ma z tego korzyści? Jaki motyw? Chce zdyskredytować forum? Wydaje mu się, że to świetna zabawa?
Żadne logiczne motywy takiej działalności nie przychodzą mi do głowy.
Skoro taki z niego zdolniacha, to dlaczego nie rozsyła masowo chociażby poezji, literatury? Dlaczego wybrał treści niepożądane, często wulgarne?

Odnośnie tych rzekomych botów, to jeszcze przychodzi mi teraz do głowy rozmowa z tajemniczym forumowiczem, który kilka razy przyznawał się na forum do zajmowania się takim procederem (botami reklamowymi) zawodowo. Poniżej zacytuje przykładową wypowiedź:

"Ja akurat zarabiam wynajmowaniem sieci botów różnym organizacjom i korporacjom, do ich celów."

"Takie chojraki jak ja, zarabiają w internecie szmal w kwotach, do których nie potrafisz zliczyć. Więc nie zajmują się bzdurami, o których wspomniałeś, bo to tylko wy, lamusy, macie beznadziejne życie, więc zajmujecie się beznadziejnymi bzdurami.
Czasami tylko zaszczycamy was swoją obecnością, tak jak ja teraz."

Cytowane komentarze pochodzą z tego wątku: http://0b8c5.skroc.pl

Skoro zajmuje się takim procederem zawodowo (jak twierdzi w cytowanym komentarzu), to pewnie wrzucenie dodatkowej porcji spamu na nasze forum, to dla niego bułka z masłem.
Kim jest autor cytowanego komentarza? To twórca "botowego" zamieszania - forumowy Yeti, czy może tylko zwykły zgrywus?

PS Jeszcze wracając do motywów "zbrodni", czyli powodów spamowania na forum Onet.wiem (przez człowieka/ludzi wykorzystujących boty), to przychodzą mi do głowy takie możliwe motywy:

1. Zdyskredytowanie forum, obniżenie jego rangi

Tylko w jakim celu? Nie wiem, ale jest kilka prawdopodobnych motywów:
a) Na przykład odwet jakiegoś zranionego, dawnego użytkownika forum.
b) Ferment może siać jakaś osoba z zaburzeniami psychicznymi (może to robić bez żadnego zrozumiałego dla nas powodu).
c) Spotkałem się też z opiniami, że być może to pracownicy -  twórcy nowego forum na Onecie (tego nielubianego) chcą zniechęcić ludzi do lubianych forów starego typu. Osobiście uważam, że to mało prawdopodobna teoria.

2. Zasianie atmosfery absurdu, dezinformacji

Powtarzane na okrągło te same, bzdurne, nieprawdziwe, absurdalne informacje powodują, że użytkownicy stają się po pewnym czasie obojętni, znieczuleni na informację sensacyjne, ale prawdziwe (które ktoś mógłby chcieć przekazać na forum, np.: jakiś zazdrosny kochanek, kochanka, osoba która czuje się skrzywdzona, itp.).  Czyli próba profilaktycznego zabezpieczania się przed ewentualnym wypływem jakiś informacji. Kto uwierzy w prawdziwe informacje na forum pełnym absurdu ? Nikt.  Wiem, brzmi to jak jakieś science fiction, ale biorę pod uwagę i taki motyw ;)

3. Niskolotny żart

Ludzie mają różne poczucie humoru, progi wrażliwości, więc istnieje prawdopodobieństwo, że takie spamowanie może komuś wydawać się zabawne.

4. Spisek moderatorów

To kolejna teoria spiskowa, ale warto się nad nią pochylić. Nie wiem jak teraz, ale kiedyś na Onecie moderatorami byli stażyści. Wiem o tym, ponieważ na stronie głównej Onetu było ogłoszenie - Onet szukał stażystów, miedzy innymi na stanowisko moderatorów. Stażyści to najczęściej studenci, młodzi ludzie, więc rożne dziwne rzeczy mogą im przyjść do głowy. No bo jak tutaj wyspać się w pracy po nieprzespanej nocy (impreza, nauka) skoro na forum ciągle tylu ludzi, tematów, wysyp nowych komentarzy do moderowania. Zniechęćmy ludzi do pisania, wysyłajmy spam, a po pewnym czasie zrezygnują. Niekoniecznie muszą to być studenci. Może po prostu jacyś leniwi moderatorzy (?)

5. Doświadczenia (pseudo-doświadczenia).

Spotkałem się z kilkoma komentarzami,  że niby ktoś przeprowadza doświadczania naukowe na forum (eksperymenty psychologiczne). Dla mnie jest to jednak najmniej wiarygodna teoria spiskowa.  Z tego co wiem, to nie wolno robić żadnych doświadczeń bez zgody osoby poddawanej badaniom.

art. 7 (2) Międzynarodowego Paktu Praw Obywatelskich i Politycznych, w którym stwierdzono, że "nikt nie będzie poddawany doświadczeniom lekarskim lub naukowym bez swej swobodnie wyrażonej zgody".

Podstawowe zasady etyczne w badaniach: http://www.psychologia.net.pl/artykul.php?level=666  (Warto poczytać).

6. Prześladowanie, Stalking, Nagonka

To też całkiem prawdopodobna teoria, ponieważ w tych spamerskich komentarzach pojawiają się ciągle takie same nicki, np.: Algos, Kopciuszek, Serna-Jehowitka. Być może ktoś wykorzystuje boty do załatwiania swoich porachunków i ataków personalnych.

Istnieje też prawdopodobieństwo, że te wszystkie szkodliwe dla forum treści wkleja jakiś wariat ręcznie, a wygląda to na zmasowany atak botów.
Tak czy inaczej jakość moderowania na forach Onetu stoi na bardzo niskim poziomie.

PS Dodam jeszcze jako ciekawostkę,  że początkowo chciałem ten wątek opublikować na forum Onet.Wiem (tam gdzie notorycznie pojawiają się omawiane spamerskie komentarze), ale każda próba kończyła się niepowodzeniem. Wątek był wielokrotnie usuwany, a jako powód skasowania pojawiała się notka: "Komentarz nadesłany przez Ciebie został usunięty ponieważ nie ma nic wspólnego z artykułem."
Skąd w takim razie na tamtym forum tyle spamerskich komentarzy, które z tematem mają tyle wspólnego co kwasek cytrynowy z cytryną ?