Fake newsy / linki i fragmenty artykułów wyjaśniających rozpowszechniane kłamstwa

Re: Fake newsy / linki i fragmenty artykułów wyjaśniających rozpowszechniane kłamstwa

„Moja córka nie została dziś wpuszczona przez ochroniarza do urzędu miasta Warszawa-Mokotów”

„Prorosyjskie trolle w polskim internecie. "Sprawdzają co wywołuje emocje Polaków" „Moja córka nie została dziś wpuszczona przez ochroniarza do urzędu miasta Warszawa-Mokotów. Powiedział, że obsługują tylko Ukraińców” - taki wpis, mający nastawić negatywnie Polaków do Ukraińców, pojawił się na Twitterze. - To kolejny element akcji dezinformacyjnej wymierzonej w pozytywny stosunek Polaków do Ukraińców i wsparcia uchodźców. Grupy robocze nieustannie kalibrują swój przekaz i sprawdzają co wywołuje emocje Polaków - komentuje Marcin Wiśniewski.

„Konsultant biznesowy i specjalista od komunikacji internetowej i digital marketingu Wojtek Kardyś wypunktował, że konto powstało podczas pandemii, rozprowadza treści antyszczepionkowe oraz prorosyjskie, brak na nim zdjęć i treści neutralnych, a w nazwie konta pojawia się ciąg liczb. „Mamy rosyjskie bingo” - podsumował”.

Polecam cały artykuł: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/prorosyjskie-trolle-jak-dzialaja-co-wywoluje-w-polakach-negatywne-emocje

„Uważajcie na prorosyjskie trolle. Próbują nas skłócić z Ukraińcami”

„Ostatnimi czasy na serwisach społecznościowych, portalach i forach aż kipi od aktywności rosyjskich trolli, którzy w obliczu wojny na Ukrainie i braku rosyjskich sukcesów, próbują skłócić Polaków z Ukraińcami, by doprowadzić do wewnętrznych podziałów i tym samym osłabić nasz kraj”.

„Specjaliści od komunikacji internetowej ostrzegają przed działalnością prorosyjskich trolli, którzy masowo publikują i rozpowszechniają pomiędzy sobą na wszelkiej maści serwisach społecznościowych fałszywe informacje na temat ukraińskich uchodźców w Polsce.

Najbardziej popularnym tematem jest teraz nacisk na wywołanie negatywnych emocji i reakcji względem Ukraińców np. odnośnie wzrostu cen paliw czy produktów spożywczych w sklepach. Do tego dochodzi również podsycanie nienawiści na tle historii z ludobójstwem na Wołyniu i popularnością Bandery”.

Polecam cały artykuł:  https://geekweek.interia.pl/internet/news-uwazajcie-na-prorosyjskie-trolle-probuja-nas-sklocic-z-ukrai,nId,5907897#utm_source=paste&utm_medium=paste&utm_campaign=chrome

„Czy w Urzędzie dzielnicy Warszawa-Mokotów nie obsługuje się obecnie Polaków, tylko Ukraińców?”

„Autorzy tej dezinformacji wykazali się zresztą dużą nieznajomością urzędowych realiów w Polsce. Pomylili nazwę urzędu dzielnicy Mokotów z urzędem miasta.

Nie wzięli też pod uwagę, że usługi świadczone w urzędach dzielnicowych Warszawy są umiejscowione. „To znaczy, że dotyczą mieszkańców, którzy są zameldowani w danej dzielnicy, w tym przypadku na Mokotowie i są przynależne im tylko tutaj, więc nie można ich zrealizować np. w Śródmieściu" – zauważa Monika Chrobak, rzeczniczka prasowa dzielnicy Mokotów.

Poza tym, opisana w poście sytuacja wydaje się całkowicie niewiarygodna, bo mokotowski urząd stworzył dla uchodźców z Ukrainy, którzy starają się o nadanie im numeru PESEL, osobną kolejkę. "Utworzyliśmy 6 odrębnych stoisk do obsługi obywateli Ukrainy. Pracownicy dokładają starań, żeby nasi mieszkańcy w jak najmniejszym stopniu odczuli tę sytuację" – zapewnia Monika Chrobak”.

Polecam cały artykuł: https://fakehunter.pap.pl/raport/fe20623a-f657-4115-8ae5-1cd323ab069e

„Szczęść Boże”

Re: Fake newsy / linki i fragmenty artykułów wyjaśniających rozpowszechniane kłamstwa

„14 porad, jak nie być pożytecznym idiotą Putina”

Re: Fake newsy / linki i fragmenty artykułów wyjaśniających rozpowszechniane kłamstwa

„Szybki kurs rozpoznawania ruskich troli dla początkujących - wersja zaktualizowana”.

„Jeżeli newsa wrzuca profil, który publikuje content zawierający przynajmniej dwa sąsiednie słowa kluczowe z poniższej infografiki, to jest to źródło niewiarygodne, będące co najmniej pod wpływem, IMHO. Opracowanie własne, z 30 lat obserwacji” - Izabela Zdolinska-Malinowska

Źródło obrazka: https://www.facebook.com/izabela.zdolinskamalinowska/posts/5425431687489612

Re: Fake newsy / linki i fragmenty artykułów wyjaśniających rozpowszechniane kłamstwa

„Na tysiącach kont trolle zniechęcają nas do pomocy Ukraińcom. Walczą z tym Cyber Elfy”

„Słyszeliście o Polce, która przyjęła pod dach Ukrainkę, a ta uwiodła jej męża? A o tym, że Ukraińcy na Orlenie płacą tylko 2 zł za litr benzyny? Nie powtarzajcie tych bzdur i nie szerujcie, bo wymyślają je ruskie trolle. Walczą z nimi Cyber Elfy. Ta wojna jest prawdziwa”

„W tej chwili pojawiło się około 10 tysięcy fejkowych kont, które mają zniechęcić Polaków do pomagania Ukraińcom”.

„Widziałam wywiad z rosyjskim generałem, który z wielką powagą mówił, że Ukraińcy trenują ptaki wyszkolone do eksterminacji narodu słowiańskiego. Ptaki mają wszczepione patogeny, a te wykrywają DNA Słowian, rozsiewają potem wirusy, które za cel bez pudła wybierają Rosjan.

Jak widać poziom absurdu czasem jest powalający. O prawdziwej wojnie z rosyjską dezinformacją mówi Magda Szpecht, reżyserka i polski Cyber Elf”.

Polecam cały artykuł: https://oko.press/trolle-zniechecaja-nas-do-pomocy-ukraincom-walcza-cyber-elfy/

Re: Fake newsy / linki i fragmenty artykułów wyjaśniających rozpowszechniane kłamstwa

Sputnik
W odpowiedzi na pojawiła się wiadomość opublikowana przez Sputnik
Zarzucasz mi brak myślenia a co za tym idzie złe intencje???

W takim razie odnieś się proszę do wpisu Kapitana "Do Sputnika" :)

Troszkę "spaceruję" sobie po mieście Warszawa i obserwuję co się dzieje na dzielni Stare Miasto, Śródmieście, Ochota a na finał Okęcie i mam nakreślone zdanie o przybyszach zza wschodniej granicy a ten obraz nie wygląda zbyt sympatycznie jakby mogłoby się wydawać.

Tu i tylko wyłącznie było moje zapytanie "o co tu KAMAN?"

Nie jestem jedyny co został z tym zdziwieniem bo problem jest nad wyraz widoczny skoro użytkownicy Tik-Toka postanowili to nagrać i rozpowszechnić.

Przysięgam, że nie miałem z tym nic wspólnego!

Materiał video od Kapitana...

Re: Fake newsy / linki i fragmenty artykułów wyjaśniających rozpowszechniane kłamstwa

Sputnik napisał/a
Zarzucasz mi brak myślenia a co za tym idzie złe intencje???

W takim razie odnieś się proszę do wpisu Kapitana "Do Sputnika" :)
Ok, odniosę się do wpisu Kapitana, a właściwie to wystarczy zacytować tylko fragment jego wpisu:

Ale jest jeden proc. takich osób, na których się nasi wojskowi wku****ją. To są ukraińscy uchodźcy. Nasi. Bo jak wchodzimy na Tik Toka czy Instagram, to widzimy, jak piją z gwinta, cieszą się, że są uchodźcami. I to publicznie wrzucają”.

Oczywiście, że jest jakiś JEDEN procent, tak samo, jak jest jakiś 1% Polaków psujących nam opinie za granicą.
Tylko to nie jest powód, żeby poprzez pryzmat 1% źle zachowujących się Polaków czy Ukraińców oceniać wszystkich uchodźców, czy emigrantów (szczególnie w tak trudnych czasach, jak teraz).
Ale to jest tak oczywiste, że nie chce mi się o tym dyskutować  :)

Ja też chodzę po mieście i nie widziałem  nagłego wzrostu źle zachowujących się Ukraińców. Pytałem się znajomych i rodziny, czy zauważyli zjawisko, o jakim piszesz i oni nic takiego nie potwierdzają.
A wypowiedź tego żołnierza na TIK TOKU tak naprawdę nic nie udowadnia, ponieważ żołnierz mógł inspirować się masową propagandą na TikTok'u i innych mediach — o źle zachowujących się uchodźcach. I tak się to ciągnie, jak w tej zabawie o głuchym telefonie. A najbardziej cieszy się z tej zabawy ruski okupant, bo propaganda sama mu się nakręca :)

Re: Fake newsy / linki i fragmenty artykułów wyjaśniających rozpowszechniane kłamstwa

Sputnik
Nie! To nie jest 1% a 30 z haczykiem.
Dobra! Nie chcę się kłucić i dawać pożywki "Obłąkanej Spelunie".

Sytuacja wygląda następująco... Krowa która dużo muczy to najmniej mleka daje. Analogicznie! Na tej zasadzie...

Kto drze najbardziej ryja, że jest najprawdziwszym patriotą to najprędzej da dyla czyt. logotyp z Twojego mamrota :)

Mam nadzieję, że wyraziłem się jasno i nie chcę tu zepsutej, niepotrzebnie krwi!

Pozdrawiam serdecznie i do miłego!

PS. Moi Protoplaści wiedzą co to WOJNA i tę wiedzę mam w tyle głowy.

-Szeregowy Krzysztof S. JW 2414 Pułk Ochrony, Batalion Zabezpieczenia - ochotnik :)

Muzyczka :)

[...]

Najbardziej spodobały mi się poniższe komentarze dotyczące tego filmiku, cytuję:

kajtek

„Kapitalny z Pana facet. Muszę Pana trochę uspokoić, że Ukraińcy zachowują się w Polsce bardzo dobrze. Również w innych krajach, a znam przedstawicieli Waszej diaspory w kilku!

Mogą stanowić przykład pracowitości, są świetnymi kolegami w pracy, co wiem z osobistego doświadczenia.

Przypadki, o jakich Pan mówi zapewne się zdarzają, ale to raczej rzadkość. Jarek nie ma tu nic do gadania, a wy macie tu przyjaciół, i jeśli chcecie, dom, i nikt nie będzie nikogo odsyłał, o ile sami nie zechcecie. Moi WSZYSCY kumple poszli walczyć. Będziemy razem świętować Wasze zwycięstwo.

Podziwiamy was za waszą walkę, odwagę i stoicyzm w obliczu niebezpieczeństwa. Slava Ukrainie!”
-----------------------------

Robert Bator

„Szacun Drogi Żołnierzu.
Aczkolwiek muszę Ci przyznać że chociaż język rosyjski  na ulicach, słyszę co najmniej tak często jak polski, to jednak puki co na razie nie mogę złego słowa powiedzieć o Uchodźcach.
Być może miałem szczęście trafiać tylko na tych kulturalnych, albo tylko wtedy gdy się grzecznie zachowywali.
Tak czy inaczej z mojej perspektywy jak na razie ukraińscy Uchodźcy trzymają fason.
Pozdrawiam serdecznie i życzę na niebie ukraińskim wielkich połaci Bayraktarów :-)”

mr_gein:

„Prosty, dosadny, ale ważny przekaz i dla nas i dla Ukraińców. Zawsze znajdzie się te kilka-kilkanaście procent ludzi bez ogłady, bez podstaw intelektualnych oraz doświadczenia życiowego do zrozumienia sytuacji, a czasami też przyjmujących postawę roszczeniową.

Czy to będzie Ukraińska maDka (maDka to nie tylko gatunek żyjący w Polsce ( ?° ?? ?°) ), której mieszkanie się nie podoba czy nachlany Saszka wykrzukujący na ulicy propagandowe głupoty zasłyszane na jakimś kanale w Telegramie.

Dla Polaków i innych przyjmujących to ważne, żebyśmy zachowań tej garści ludzi nie ekstrapolowali na całą zbiorowość uchodźców i mieli świadomość, że 9 na 10 Ukraińcom jest po prostu wstyd, gdy widzą zachowanie ich rodaków niegodne w ten czy inny sposób, a już na pewno nie chcą być z nimi utożsamiani.

Dla Ukraińców zaś przekaz równie istotny, żeby sami wyjaśniali takie niesforne towarzystwo - czasami wystarczy zwykła rozmowa w gronie znajomych, czasami potrzebne będzie zgłoszenie do odpowiedniej instytucji.

Grunt by nie pobłażać, ale z drugiej strony, podchodzić do człowieka z empatią i bez szufladkowania - nigdy nie znamy do końca jego historii”.
-------------------------

Aga Szarotka

„Brawo. Ale Powiem Ci kochany żołnierzu, że uczę wasze dzieci w szkole i są tak jak polskie. Nic lepsze nic gorsze. W większości bardzo sympatyczne. Więc w każdym narodzie jest jakiś margines.
Natomiast my musimy też wychowywać naszych gości i pokazywać swoim zachowaniem, jakie tu normy obowiązują. I również nie dać wejść sobie na głowę. I każdego traktować indywidualnie. Pozdrawiam i trzymajcie się chłopaki!”

---------------------------------

„To może dorzucimy trochę Polaków, tak na miesiąc na Ukrainę?
Niech zobaczą, na czym polegają prawdziwe problemy, bo tu w kraju im chyba za dobrze.
Dzielą ludzi, jątrzą, a Polkom i Polakom trzeba jedności, ciężkie czasy idą”.

-----------------------------------

Grzegorz S

„Super Express prowadzi jakąś nagonkę na ukraińskich uchodźców?
Ja nie zauważyłem, żeby Ukraińcy zachowywali się jakoś nieodpowiednio. Owszem, zawsze się znajdzie parę % takich co psują opinię pozostałym, ale tak jest wszędzie. U nas jest tak, że te pare% Polaków nie potrafi się zachować we własnym kraju nie wspominając już o naszej opinii na zachodzie”.
---------------------------------

Marek Madej

„Nie znam takiego przypadku, żeby się Ukraińcy źle zachowywali u nas Polsce, ale być może się zdarzyło, bo w każdym narodzie zawsze znajdzie ten gorszy sort. Pomysł, żeby takich na front "odprawić" jest do rozważenia. Sława Ukrainie ! Chwała Bohaterom ! Chłopie, przeżyj tę wojnę, bo mądrych ludzi trzeba będzie do odbudowy kraju”.
------------------------

Jacek Trzeciak

„Kobiety Wasze się szanują.  Mężczyzn praktycznie nie widać a jak już to również  są spokojni. Sam zakwaterowałem cztery kobiety z trójką małych dzieci.  Gdyby było z nimi tak jak mówisz podziękowałbym im. Pozdrawiam i powodzenia”.
---------------------------------------

Cobra-design cobra

„W każdym narodzie trafi się czarna owca . Ludzie na całym świecie nie dzielą się na Polaków , Ukraińców, Niemców, Francuzów, Rosjan, Amerykanów Tylko według Mnie dzielą się na : dobrych i złych ,  mądrych i głupich, uczciwych i oszustów , szlachetnych i plugawych oraz bohaterskich i tchużliwych. Chwała BOHATEROM broniącym Swojej Ojczyzny !!!”

Igah Agill

„Świetny chłopak;  wspieramy waszą walkę z koszmarnym agresorem i pomagamy kobietom z dziecmi; oni sa bardzo straumatyzowani i chcemy aby im było dobrze u nas i mogli wrócić do równowagi.  Modlimy się za was na froncie codziennie aby Pan Bóg was ochraniał!!   U mnie jest 8 osób i 6 dzieci; dbamy o nich jak najlepiej potrafimy”.

ZL

„Wśród Waszych jest może 1% takich, co im od...pala (powiedzmy), wśród naszych też są tacy, co to zazdroszczą, że Ukraińcy mogą darmo jeździć transportem publicznym, albo tacy, którym to, co było 80 lat temu na Wołyniu przesłania to, co dzieje się dzisiaj - zawsze i w każdym narodzie tacy będą. Ważne, że Wy walczycie także za nas, że my o tym dobrze wiemy i robimy, co możemy. Niestety nie możemy wszystkiego. Wy potrzebujecie broni, a nie lajków. I porzebujecie blokady gospodarczej Rosji przez wszystkie kraje wolnego swiata. Trzymajcie się, wróćcie żywi i obrońcie swoją ojczyznę i przyszłość Europy”.

--------------------------------------

czarny Piotruś

„Mądry Chłopak,uważaj na siebie..pochodzę z zachodniej polski  i nigdy osobiście niespotkałem się z wrogością od Ukraińców,przed wojną po wypłacie jasne że chłopaki jak sobie popili to i pośpiewali ale nigdy nie słyszałem nie widziałem osobiście i nieodczułem żadnej wrogości od Ukraińców a nawet jakby mi się coś takiego przytrafiło to zawsze w każdym narodzie jest jakiś promil debili ale to jest margines jeszcze raz drogi kolego uważaj na siebie i swoich towarzyszy broni.Slava Ukrainie???????????????????”

-------------------------------------

XOculusPropheta

„Hej alkohol jest dla ludzi. Pokrzyczec tez sobie mozna. To nie powod do odprawiania... Poprostu jestes spoko...,:) I tak na marginesie... Uwazaj co mowisz do "Pana Jareczka" Bo, moze nie wiesz, ale on pierwszy robilby lapanki na ulicach za byle co... No wiesz... Taki ma on swoj putinowski styl. Mam nadzieje, ze kiedys to zrozumiesz”

--------------------------------

Paweł Mróz

„Dokładnie !!!! mówiłem nie raz! napłynie ogromna ilość ludności potrzebująca pomocy ,ale też ,,trudnych ludzi,,  jest to normalne :) ale super pomysł  :D  nie jestem zaskoczony :) ale to jest normalne, ponieważ biorąc pod uwagę prawdopodobieństwo wystąpienia takiego problemu jest to nie uniknione  :) walcz walcz UKRAINO !!!  jesteśmy z wami !! taki problem to nie problem, sam się rozwiąże ..........”

------------------------------------

Jaroslaw Wisniewski

„I tak powinno być. W każdym narodzie jest odsetek idiotów pijaków czy debili. Szkoda że takich Polaków nie ma gdzie odesłać na szkolenie i naukę życia. Chyba że taki element pozbierać i na Ukrainę jako mięso armatnie słać. Jak taki przeżyje to może życia się nauczy a przy okazji pomoże walczyć z ruskimi. Trzymajcie się”.

---------------------------------

Darek Markov

„Panie chłopczyku ukraiński kochany rób swoje i nie patrz się na innych.  Odprawiać to ci trzeba swolocz ruską z twojej ziemi bo długo to my z wami na naszej ziemi nie damy rady. Pomoc ci nasza jest ograniczona a serca polaków może i pojemne ale już wypełnione po brzegi.

Także chłopczyku przeganiaj ruskich bo trza do normalnosci wrócić tj pokoju i cieżkiej pracy na rzecz gospodarek i pola u was trzeba obsiać i krowy wydoić.

Także chłopczyku kochany myś o ukrainie i pokoju i działaj z kolegami swoimi lokalnie i nie myśl za dużo co w innych krajach sąsiedzkich tylko patrz gdzie tam na ukrainie czołg rozwalić czy żywność biednej ludności cywilnej dostarczyć. Także chłopczyku trzymamy za ciebie kciuki i walcz za swój kraj i za swoją wolność bo nikt tego  za ciebie nie zrobi.

Nasze Polskie serca głębokie ale pamięć i cierpliwość do waszej wojny mamy krótką i będziemy musieli wrócić zaraz do własnych problemów. Także chłopczyku kochany patrz tam u siebie na północ i południe gdzie wojska rosyjskie i myśl o swojej wolnosci”.

--------------------------

Sigrún Jökulrós Rau?ardóttir

„Filmik propagandowy pod publiczkę. Wiadomo że nigdy do czegoś takiego nie dojdzie - deportowanie kogoś do kraju w stanie wojny jest zakazane, Polska by później srogo za to beknęła. Więc po co dawać takie "rady"?”

--------------------------------

„Super express cenzuruje wpisy , bo mój pierwszy wpis zniknął. Nadto wydaje się, że przekaz żołnierza może zmierzać do zakłócenia relacji polsko - ukraińskich w naszym kraju na czym zależy Rosjanom. Rosjanie nie spodziewali się takiej pomocy Ukraińcom ze strony Polaków i chcą taką niby "patriotyczną" produkcją wpłynąć na nasze postrzeganie ukraińskich rezydentów. Po  zastanowieniu postrzegam ten materiał jako głęboki i wyrafinowany fake news”.

Sandra
„JAJA I KONIEC GOŚCIU NIBY NA WOJNIE NIBY NIE ????????NAGRYWA SOBIE KOMENTUJE WRZUCA PRZECIEŻ TO JEST KUR..A CYRK !!!!!JACY WSZYSCY ZACHWYCENI NIM ????????????????????????”

Paweł Borowski

„Po pierwsze jesteś fajny gość ale z twoich filmików nie widać że jesteś żołnierzem na placu boju. Nie gniewaj sie”.

Rafał Jasiński

„Dobrze gada, ale jak na żołnierza na wojnie to coś spokojnie na tych filmikach. I on taki czysty i zadbany...Nie wspomnę o tym, że wciąż nagrywa z tego samego miejsca. Kto go zna z TT ten wie, o czym piszę”.