Fake newsy / linki i fragmenty artykułów wyjaśniających rozpowszechniane kłamstwa

Re: Fake newsy / linki i fragmenty artykułów wyjaśniających rozpowszechniane kłamstwa

„Rola kremlowskiej propagandy w kreowaniu nastrojów antyuchodźczych w Polsce”

„W ostatnich dniach obserwujemy wzmożoną akcję dezinformacyjną skierowaną przeciwko uchodźcom, mającą na celu wywołanie paniki, chaosu i agresji wobec ciemnoskórych imigrantów, którzy przekraczają granicę polsko-ukraińską. Otrzymujemy od Czytelników bardzo dużo informacji na ten temat”.

„Wiele wskazuje na to, że źródłem wielu fałszywych i niepotwierdzonych wiadomości mogą być działania obcych służb, będące elementem wojny hybrydowej skierowanej przeciwko naszemu krajowi”.

„Niestety, akcja dezinformacji ukierunkowana przeciwko obcokrajowcom o ciemnej karnacji trafiła na podatny grunt środowisk skrajnie prawicowych i kibolskich”.

„Jak podaje Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych, w ostatnim czasie odnotowano ponad 120 tys. prób dezinformacji w przestrzeni polskich socialmedia w temacie wojny rosyjsko-ukraińskiej. Szczególną aktywność w narracji antyuchodźczej zauważono wśród grup działających w kanałach antycovidowych”.

„Wojna informacyjna jest skutecznym narzędziem w wywoływaniu niepokojów społecznych. Tym razem, inaczej niż miało to miejsce w 2018 roku, w kampanii kreowania nienawiści do uchodźców nie biorą udziału media rządowe, ale akcja dezinformacyjna prowadzona jest w sposób rozproszony przez nowo powstałe konta społecznościowe. Swój wkład wnieśli również politycy Konfederacji oraz niektóre prawicowe czasopisma”.

Polecam cały artykuł: https://fakenews.pl/spoleczenstwo/rola-kremlowskiej-propagandy-w-kreowaniu-nastrojow-antyuchodzczych-w-polsce/

Re: Fake newsy / linki i fragmenty artykułów wyjaśniających rozpowszechniane kłamstwa

„Ukrainę zasiedlą Żydzi — kolejny fake news rosyjskiej propagandy”

„Oto nowa teoria spiskowa rozpowszechniana przez rosyjskich trolli: uciekające przed wojną kobiety z dziećmi dostają w Polsce przywileje, jakich nie mają Polacy — już ta część propagandowego przekazu jest tak głupia, że tylko ktoś o ograniczonych możliwościach analitycznych jest w stanie ją przyjąć jako prawdziwą.

Ale dalej jest jeszcze lepiej: polski rząd tak naprawdę jest na usługach międzynarodowego spisku żydowskiego. Dlatego chcą, by Polacy wyemigrowali na Zachód dając miejsce Ukraińcom.

A co z Ukrainą? Jest już obiecana Żydom. Na Krymie już od dawna po cichu osiedlają się imigranci z Izraela, ale nikt o tym nie mówi...

Aż nie chce się wierzyć, ale znajdują się tzw. "pożyteczni idioci" powielający tę teorię spiskową produkcji putinowskiej propagandy. Wywodzą się zazwyczaj ze środowisk antyszczepionkowych i antysemickich. Dla niepoznaki nazywają się "patriotami".

Re: Fake newsy / linki i fragmenty artykułów wyjaśniających rozpowszechniane kłamstwa

Na Ukrainie są amerykańskie laboratoria broni biologicznej? Fake news!

„W sieci popularność zyskuje informacja, że Rosja zaatakowała Ukrainę ze względu na chęć zniszczenia niebezpiecznych laboratoriów broni biologicznej, które rzekomo się tam znajdują. Miały one działać w wyniku współpracy amerykańsko-ukraińskiej”.

„Już w maju 2020 roku Służba Bezpieczeństwa Ukrainy (SBU) zdementowała, że na terenie Ukrainy znajdują się amerykańskie laboratoria biologiczne. Kraje współpracują w zakresie walki z zagrożeniem terrorystycznym wykorzystującym broń biologiczną”.

„W mediach społecznościowych popularność zdobywa teoria spiskowa, która ma ujawniać prawdziwy powód ataku Rosji. W Ukrainie rzekomo działały – z inicjatywy Stanów Zjednoczonych – tajne laboratoria, które miały produkować broń biologiczną. Takie dezinformacyjne treści pojawiły się np. w filmie opublikowanym na kanale youtubowym Kedyw Poznań (skąd później trafił na Facebooka).

 Połączono je z innymi popularnymi teoriami spiskowymi, m.in. o tym, że pandemia COVID-19 została zaplanowana czy też, że na niebie rozpylane są toksyczne substancje tzw. chemtrails.

 W narracji powielane jest oficjalne oświadczenia strony rosyjskiej, które działań wojennych w Ukrainie nie nazywają „atakiem” czy „inwazją”, lecz „operacją specjalną”.

„Podobne dezinformacyjne treści pojawiły się też w postach na profilach prywatnych (1, 2, 3). Podobnie w innych miejscach w sieci: w serwisie cda.pl (ten sam film udostępniano również na Facebooku, np. na grupie Nie szczepimy się, Grupa Telewizja wRealu24, a także na profilach prywatnych) czy na blogu kancelarii LEGA ARTIS”.

Czy powodem pandemii COVID-19 jest broń biologiczna i „chemtrails”? To dwie popularne teorie spiskowe

„Wielokrotnie pisaliśmy również o „chemtrails”. To popularna teoria spiskowa, która mówi, że jasne smugi na niebie pozostawiane przez samoloty to trujące toksyny, które są rozpylane, aby zatruwać ludzi (w niektórych wersjach jest to np. grafen)”.

W kontekście wojny w Ukrainie powstaje wiele dezinformacyjnych treści dotyczących motywacji rosyjskiego ataku. Dezinformacja ta ma go usprawiedliwiać, nierzadko ma charakter teorii spiskowej, która w jakiś sposób nawiązuje do „tajnej” i/lub niebezpiecznej działalności na terenie Ukrainy, którą Rosjanie chcą ukrócić. Posługuje się informacjami, które nie mają poparcia w faktach i – w tym konkretnym przypadku – wykrzywia charakter współpracy amerykańsko-ukraińskiej‹.

Czym zajmują się laboratoria, które działają w ramach programu Biological Threat Reduction Program?

 BTRP, w którym Stany Zjednoczone współpracują z wieloma krajami partnerskimi, jest jawny i nie ma związku z produkcją broni biologicznej w celach wojskowych. Więcej informacji na jego temat możesz przeczytać np. na stronie amerykańskiej ambasady. W ramach projektu wspiera się np. badania, które dotyczą gorączki krwotocznej czy wirusa afrykańskiego pomoru świń.

Polecam cały artykuł: https://demagog.org.pl/fake_news/w-ukrainie-sa-amerykanskie-laboratoria-broni-biologicznej-fake-news/

Re: Fake newsy / linki i fragmenty artykułów wyjaśniających rozpowszechniane kłamstwa

„Rosyjska propaganda głosi fake newsy. Obalono teorię o laboratoriach broni biologicznej w Ukrainie”

Putinowska propaganda głosi spiskową teorię, jakoby wojska rosyjskie brały na cel niektóre ukraińskie miasta ze względu to, że rzekomo znajdują się tam laboratoria broni biologicznej. Teoria ta, podchwycona przez chińskie media państwowe, a nawet powtórzona przez rzecznika MSZ Chin, została szybko obalona przez portale zajmujące się fact-checkingiem”.

„Teoria spiskowa głosząca, że USA utrzymują na ukraińskim terytorium laboratoria broni biologicznej, była rozpowszechniana na Twitterze m.in. przez konto WarClandestine”.

„Konto, które głosiło nieprawdziwe informacje, zostało szybko zawieszone. Informacje jednak trafiły na podatny grunt, gdyż po tweecie na platformie Infowars pojawił się artykuł głoszący, że w wielu zaatakowanych przez Rosję miastach Ukrainy działały amerykańskie laboratoria broni biologicznej.

Serwis Infowars przytaczał przy tym całą masę tweetów mających uwiarygadniać tę teorię. Informacje zamieszczone w cytowanych postach nigdy nie zostały potwierdzone”.

„Dwie strony weryfikujące prawdziwość informacji — Politifact i FactCheck.org przeprowadziły analizę źródeł, w której wykazały, że informacja propagowana najpierw przez konto WarClandestine na Twitterze, a następnie przez serwis Infowars oraz rosyjskie i chińskie media, nie jest prawdziwa. USA nie prowadzą w Ukrainie żadnych laboratoriów broni biologicznej”.

„Prawdą natomiast jest, że Ukraina i Stany Zjednoczone współpracują w ramach Programu Redukcji Zagrożeń Biologicznych Departamentu Obrony”.

Informacja wpisuje się w rosyjską propagandę

„26 lutego rosyjski serwis Sputnik opublikował na Telegramie — popularnym w Rosji i krajach byłego ZSRR medium społecznościowym — informację, że są dokumenty potwierdzające istnienie na terenie Ukrainy amerykańskich laboratoriów biologicznych. Jako jej potwierdzenie serwis zamieścił wzmiankę o... laboratorium medycyny weterynaryjnej”.

Polecam cały artykuł: https://www.money.pl/gospodarka/rosyjska-propaganda-glosi-fake-newsy-obalono-teorie-o-laboratoriach-broni-biologicznej-w-ukrainie-6745424788167264a.html

Re: Fake newsy / linki i fragmenty artykułów wyjaśniających rozpowszechniane kłamstwa

„Rosjanie zalewają nas dezinformacją, a my to łykamy. Oto dlaczego”.

„Przeciętny Polak wychodzi z założenia, że wszystko wie lepiej. Że nie będzie go jakiś rosyjski troll z łapanki karmił nieprawdziwymi informacjami. Żyjąc w takim przeświadczeniu, łyka rosyjskie bzdury”.

„Tłumaczymy na przykładzie klucza, jak rozpoznać dezinformacje i nie dać się wodzić za nos”.

Polecam cały artykuł: https://www.money.pl/gospodarka/rosjanie-zalewaja-nas-dezinformacja-a-my-to-lykamy-oto-dlaczego-6746069906958944a.html

Re: Fake newsy / linki i fragmenty artykułów wyjaśniających rozpowszechniane kłamstwa

Re: Fake newsy / linki i fragmenty artykułów wyjaśniających rozpowszechniane kłamstwa

W odpowiedzi na pojawiła się wiadomość opublikowana przez Sputnik
Sputnik napisał/a
Co Ty gadasz 'Stary' :))) Jaki nóż w plecy?

Żadnych złych intencji nie miałem!!!

Wątpliwości jedynie z którymi się podzieliłem. Rozumiem, że sprawa dot. z niedzieli o Dw. Zachodnim i podziękowałem za wyjaśnienie moich wątpliwości. Ok!
Nie, nie miałem na myśli, tylko sprawy na dworcu zachodnim (chociaż to też).

Miałem na myśli Twoje bagatelizowanie wojny na Ukrainie:

Tutaj:

Sputnik napisał/a
A tak serio to zobaczyłem jedną zbłąkaną /niby sterowaną ręcznie/ rakietę w blok mieszkalny. Serio? To jest szopka!
Polecam to:

Polecam też post:

http://multi-forum.217.s1.nabble.com/Fake-newsy-linki-i-fragmenty-artyku-ow-wyja-niaj-cych-rozpowszechniane-k-amstwa-td34403i24.html#a35107

Miałem też na myśli powielanie putinowskiej narracji, że Ukraina, to sztuczny twór:

Miałem na myśli ten fragment:

Sputnik napisał/a
Ukraina to nadal jest dla mie dziwny twór!
Polecam więc trochę historii Ukrainy:

UKRAINA – PONAD 1000 LAT HISTORII:

http://multi-forum.217.s1.nabble.com/Czy-Polsce-grozi-wojna-Co-zrobi-Putin-Jaros-aw-Wolski-i-Piotr-Zychowicz-tp35112p35163.html

https://ug.edu.pl/news/pl/2830/ukraina-ponad-1000-lat-historii

Poza tym wypisujesz jakieś wynurzenia o uśmiechniętych, roześmianych Ukraińcach, co według Ciebie ma świadczyć o ich braku zmartwienia i przygnębienia. Moim zdaniem świadczy to tylko o Twoich złych intencjach.

Pomyśl przez chwile:

Na przykład Powstańcy Warszawscy — uśmiechnięci brali śluby podczas powstania, a w całej okupowanej Polsce modne były wesołe piosenki, działały knajpy i restauracje. Młodzi ludzie na pohybel wojnie się jednak śmiali, uśmiechali, więc nie wiem, dlaczego chciałbyś to odebrać Ukraińcom?

Właściwie wszystkie te elementy wpasowują się w putinowską narrację (być może nieświadomą, bezmyślną), dlatego napisałem, że wbiłeś mi nóż w plecy.
Ale już mi przeszło, miej sobie opinię, jaką tam chcesz, tylko po raz kolejny przypominam o kulturze wypowiedzi na forum. Chyba nie proszę o zbyt wiele?

PS.  Przykład wesołej piosenki z czasów I wojny światowej a konkretniej ze środowiska legionistów Piłsudskiego:

Re: Fake newsy / linki i fragmenty artykułów wyjaśniających rozpowszechniane kłamstwa

„KONFEDERACJA DZIAŁA POD DYKTANDO ROSJAN?”

„Kolejny członek Konfederacji rozpowszechnia rosyjską propagandę i to wydaniu tak idiotycznym i groteskowym, że ciężko to nawet rozsądnie komentować.

Marcin Bustowski to polityk Konfederacji, który z zapałem godnym lepszej sprawy rozpowszechnia w internecie jeden z najgłupszych rosyjskich "fake news" o rzekomych laboratoriach na Ukrainie, które musiał zlikwidować Putin, by ochronić świat.

PUTINOWSCY TROLLE, CZY POŻYTECZNI IDIOCI?

Pod każdym postem o napaści na Ukrainę pojawiają się wpisy osób, którzy powtarzają hasła kremlowskiej propagandy. Czy to realne osoby, czy boty z farmy trolli?
A jeśli realne to robią to za pieniądze, czy są tzw. "pożytecznymi idiotami"?

Z naszych obserwacji wynika, że częściej to drugie. Wystarczy jeden troll, który podrzuci propagandowe teorie w odpowiednie miejsca. Takie, jak wszelkie fora i strony wszelkich miłośników teorii spiskowych. Antyszczepionkowcy, płaskoziemcy, wierzący w ogólnoświatowy spisek żydów/masonów/LGBT/iluminatów.

A później to już idzie samo — gotowe teksty powielają tysiące "oświeconych", którzy wierzyli dotąd w chemtrails i chipy w szczepionkach, a dziś z pełnym zaangażowaniem powtarzają opowieści o laboratoriach broni biologicznej i siatkach pedofilskich w Ukrainie, którą "wyzwala" dzielny Putin”.